7 Autorit spelletjes: leuk, educatief en tijdverdrijvend
Auto ·Lange autorit met kinderen voor de boeg? En je wilt expliciet niet dat ze alleen maar op de tablet of smartphone zitten? Autorit spelletjes houden ze leuk bezig. We hebben de zeven leukste (en meest educatieve!) voor je uitgekozen om je kinderen (en jezelf!) bezig te houden.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Dit klassieke spel draait om het observeren van de omgeving en raden wat de ander heeft gezien: ideaal voor in de auto wanneer het landschap aan je ontvouwt. Een persoon kiest iets dat hij of zij kan zien en zegt: “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is [kleur].” De anderen moeten dan raden wat het is.
Dit autorit spelletje bevordert observatievaardigheden en kleurherkenning.
Iedereen kan mee doen, ook papa of opa. Het kan kinderen en volwassenen een tijdje bezig houden, afhankelijk van hoe snel de objecten worden geraden, meestal 15-30 minuten.
Nummerplaten bingo
In dit autorit spel zoek je naar specifieke nummers of letters op nummerplaten. Maak een lijst van nummers en letters die op nummerplaten kunnen voorkomen. De spelers moeten deze nummers of letters vinden en afstrepen op hun lijst.
Dit spelletje bevordert observatievaardigheden en getal- en letterherkenning.
Dit spel kan zeer vermakelijk zijn, vooral voor langere ritten. Het kan spelers gedurende 30-60 minuten of langer bezig houden, afhankelijk van het verkeer.
Let op! Per 2024 is er een nieuwe kentekenreeks: nieuwe of geïmporteerde personenauto’s krijgen nu een kenteken toegewezen uit de kentekenreeks ‘sidecode 10’. Dit kentekenformaat is X-999-XX, waarbij de eerste (G-001-BB) al in 2019 verscheen. De volgorde werkt als volgt: eerst lopen de drie cijfers op, daarna verandert de laatste letter van het kenteken. Wanneer de laatste letter de Z bereikt en er zijn geen combinaties meer over, verandert de een-na-laatste letter en begint het tellen opnieuw. Zodra alle variaties met dezelfde eerste letter zijn gebruikt, wordt een nieuwe beginletter geïntroduceerd. Momenteel zijn we bij de letter X, met alleen de Z nog te gaan.
Woordenketting
In dit spel vorm je een ketting van woorden. Het spel heet ook wel woordenslang! De eerste persoon zegt een woord, en de volgende persoon moet een woord zeggen dat begint met de laatste letter van het vorige woord. Bijvoorbeeld, “auto” -> “olifant” -> “tand.”
Het helpt bij het vergroten van de woordenschat en verbetert de spelling.
Dit spel is leuk en kan variëren in moeilijkheidsgraad, vooral wanneer je steeds sneller gaat. Het kan kinderen en volwassenen bezig houden voor 20-40 minuten, afhankelijk van de creativiteit van de deelnemers. Maak het moeilijker door bepaalde categorieën te hanteren: beroemdheden, dieren, landen, gerechten, product uit de supermarkt.
20 Vragen
In het oude Griekenland werden vraag- en antwoordspellen gebruikt door filosofen en geleerden als een manier om logica, kritisch denken en deductievaardigheden te ontwikkelen en te testen. Filosofen zoals Socrates gebruikte dit spel om hun studenten te onderwijzen door middel van dialoog en vragen. 20 vragen staat daarom ook bekend als de Socratische methode. Je stelt 20 strategische ja/nee-vragen om diepere inzichten en waarheden te onthullen. Een persoon denkt aan een object, en de anderen mogen om beurten ja/nee-vragen stellen om het object te raden. Ze hebben maximaal 20 vragen om het juiste antwoord te vinden.
Dit autoritspel bevordert kritisch denken en logische redenering.
20 vragen is een uitdagend spel dat de hersenen uitdaagt en zorgt voor veel interactie. Het kan spelers 15-30 minuten per ronde bezig houden.
Woordrijmen
Dit autoritspel draait om het vinden van woorden die rijmen. Een persoon zegt een woord, en de volgende persoon moet een woord zeggen dat erop rijmt. Dit gaat door totdat iemand geen rijmwoord meer kan bedenken.
Woordrijmen helpt bij het ontwikkelen van taalvaardigheden en woordenschat.
Een taalspelletje dat spelers 10-20 minuten per ronde kan bezig houden, afhankelijk van hun rijmvaardigheden.
Tips! Er rijmt niets op “twaalf”. Klanken waar bijzonder veel oprijmt: -aan, -een, -aak, -oot, -at, -ik, -om, -es. Oudere kinderen? Die toevallig ook naar rapmuziek luisteren? Speel het spel dan eens in het Engels of zelfs Duits of Frans. Uitdagend voor elke volwassene.
Autokleurentelling
Tel de auto’s in jouw specifieke kleur. Elke speler kiest een kleur, en vervolgens telt iedereen hoeveel auto’s van die kleur ze zien binnen een bepaalde tijd of afstand, bijvoorbeeld tot de ring van Amsterdam.
Het bevordert observatievaardigheden en helpt bij het leren tellen.
Dit spel is eenvoudig en kan leuk zijn voor jongere kinderen. Het kan spelers 15-30 minuten of langer bezig houden, afhankelijk van het verkeer.
Ik ga op vakantie en ik neem mee…
Een geheugenspel dat uitdagend is voor jong én oud. De eerste persoon roept een voorwerp, de tweede roept dat voorwerp en voegt een eigen voorwerp toe. Zo ontstaat er een lijst die iedere keer moet worden opgesomd, voordat je een voorwerp kunt toevoegen. Kun je de lijst niet meer vloeiend opsommen? Dan heb je verloren.
Dit autorit spelletje bevordert het geheugen en de creativiteit: wat past bij de vakantie?
Dit spel kan kinderen al snel 30 minuten bezig houden, afhankelijk van de leeftijd.
Meer autorit spelletjes? Hier zijn er nog 24
Waarom maar 7 autorit spelletjes? Omdat zeven een rijtje is wat je gemakkelijk onthoudt. Tezamen: Ik bingo ketting 20 rijm kleur vakantie. Zeg het hard op en knijp jezelf op een specifiek vingerkootje. De volgende keer dat je in de auto zit met jengelende kinderen, knijp jezelf op hetzelfde plekje en je weet opeens weer: ik bingo ketting 20 rijm kleur vakantie. Heb jij een langer geheugen, check dan dit übercomplete rijtje van 25 autorit spelletjes ook:
- Dierenspel met namen. Kies een dier en de volgende speler moet een dier bedenken dat begint met de laatste letter van het vorige dier. Degene die geen dier meer kan bedenken, verliest.
- Kinderliedjes raden. Speel instrumentale versies van kinderliedjes en laat de kinderen raden welk nummer het is. Voor een extra uitdaging kunnen ze een andere tekst over de muziek zingen.
- Opletten geblazen. Voer een gesprek zonder de woorden ‘ja’, ‘nee’, ‘oké’, en ‘ehh’ te gebruiken. Wie het langst volhoudt zonder deze woorden te zeggen, wint.
- Prikkel de fantasie. Verzin om de beurt een zin en bouw samen een verhaal. Gebruik rijm of begin elke zin met de volgende letter van het alfabet.
- 30 Seconden. Speel in teams van twee. Eén speler beschrijft vijf namen zonder de naam te zeggen en de ander moet raden binnen 30 seconden. Het team met de meeste punten wint.
- Muzieknostalgie. Maak afspeellijsten van favoriete nummers uit je jeugd en probeer elkaars liedjes te raden op basis van instrumentale versies of tekstfragmenten.
- Karaoke. Speel een liedje en zet het volume uit midden in het nummer. Kijk of de ander in het juiste ritme kan blijven zingen als het volume weer aan gaat.
- ABC’tjes. Bedenk een onderwerp en ga het alfabet af met woorden die in de categorie passen. Degene die een woord bedenkt met elke letter van het alfabet wint.
- Raad het nummer. Een speler kiest een nummer en de rest probeert de titel en artiest te raden. Maak het moeilijker door het nummer te neuriën of op een ander manier uit te beelden.
- Tunnelspel. Laat de kinderen hun adem inhouden wanneer je door een tunnel rijdt. Degene die het langst zijn adem inhoudt, wint.
- Geen ja, geen nee, geen uh. Stel om de beurt vragen aan een speler die moet antwoorden zonder ‘ja’, ‘nee’, of ‘uh’ te zeggen. Wie de meeste vragen kan beantwoorden zonder deze woorden te gebruiken, wint.
- Raad de tijd en afstand. Laat de kinderen raden hoe ver en hoe lang het nog rijden is zonder GPS. Gebruik briefjes op de stoel voor elke 10 kilometer om de afstand visueel te maken.
- Wat doe je liever? Geef elkaar dilemma’s zoals: “Wil je liever je hand in een bak met sidderalen stoppen of dansen met kakkerlakken op je hoofd?” Kies één van de opties en bespreek waarom.
- Papier, steen, schaar. Speel een oneven aantal beurten van blad, steen, schaar. Degene die de meeste beurten wint, is de grote winnaar.
- Raad het land. Bekijk nummerplaten en raad uit welk land de auto komt. Duidt deze landen aan op een kaart om te leren waar ze liggen.
- Rararara, wie ben ik?. Denk aan een beroemd persoon en laat de anderen ja/nee-vragen stellen om te raden wie je bent. Houd de score bij en wissel om.
- Zo lang mogelijk zwijgen. Het lievelingsspel van papa en mama. Wie kan het langst stil zijn? De winnaar krijgt een beloning en de auto is even stil.
- Deze letter mag je niet gebruiken. Vertel een verhaal zonder een bepaalde letter te gebruiken. De anderen kiezen welke letter dit is. Wie faalt, verliest.
- Tongbrekers. Probeer zoveel mogelijk tongbrekers uit te spreken. Wie de meeste foutloos kan opzeggen, wint.
- Spelletjes voor op een parkeerplaats. Bij pauzes kun je spelletjes spelen zoals elastieken, stoepkrijten, of een dansje doen om de benen te strekken.
- Alfabethuppelen. Sla letters over in het alfabet (bijv. a-c-e) en oefen verder met cijfers (bijv. 1-3-5). Wie het foutloos doet, wint.
- Wedstrijdje maaltafels. Spelletje voor de bollebozen! Drie maal zes is achttien Vier maal zes… Oefen de maaltafels door ze op te zeggen. Wie het langst correct kan doorgaan, wint.
- Neurie een liedje. Never gonna give you up…. Neurie een liedje en laat de anderen raden welk liedje het is. Gebruik liedjes die de kinderen kennen.
- Stop de muziek. Speel een liedje, zet het volume uit, en kijk of iedereen in het ritme blijft als het volume weer aan gaat.